2. Vad du bör veta om plattformar och kompatibilitet innan du sätter igång

Det är lätt att bli inspirerad när man går runt i butiker som visar upp sina lösningar för smarta hem. Man köper hem några lampor och laddar ner en app och kan styra sina utelampor ifrån soffan och skapa mysbelysning i vardagsrummet med några knapptryck. Någon månad senare blir man inspirerad och köper några kontakter man kan sätta på och stänga av – men då med en annan app. Därefter köper man en rörelsesensor och inser att värdet av den är minimalt då den inte kan påverka ens lampor eller sätta på kontakten. Man har en massa produkter för sitt smarta hem – men långt ifrån ett automatiserat eller synkroniserat hem då produkterna inte kan kommunicera med varandra!

venn
Olika plattformar spänner över olika produkter. Vissa täcker in fler produkter än andra. Vissa produkter ingår i flera system och andra bara i något enstaka.

Denna sektion, som handlar mycket om kompatibilitet är LÅNG och kan te sig rätt krånglig. Det ÄR lite krångligt då saker och ting jag jämför inte alltid kan jämföras rakt av. Till varje regel finns därtill nästan alltid undantag. För att göra det mer lättförståeligt och lättläst tar jag mig därför friheten att förenkla vissa termer, inte alltid nämna alla undantag och att inte ta upp alla möjliga plattformar och produkter – då det finns massor!

* betyder i följande text att “Undantag finns”

Plattformar – en kombination av styrenhet, mjukvara och kompatibla produkter

Smarta hem kretsar kring plattformar (tex Apple HomeKit, Philips Hue eller Homey) och kommunikationsprotokoll (tex 433 MHz, Z-Wave, ZigBee, WiFi, Bluetooth mm). En plattform använder sig av ett eller (oftast) flera olika kommunikationsprotokoll för att överföra information mellan produkterna i det smarta hemmet. Det betyder också att samma protokoll finns hos många olika plattformar*.

En plattform är en kombination av en styrenhet, dess mjukvara (app och firmware) och de produkter den är kompatibel med. I de fall där tillverkaren har fler än en styrenhet, med olika protokollstöd, så utgår vi ifrån den mest kraftfulla styrenheten.

En plattform, ifrån ett användarperspektiv, är närmast synonymt med den mjukvara/applikation man använder för att kommunicera med alla produkter och jag använder oftast appens namn för plattformar som inte har ett eget namn. Har man exempelvis smarta hem-produkter från TP-Link och använder deras app Kasa så brukar man oftast säga: “Jag kör Kasa i mitt smarta hem”.

Man kan se det som att en plattform kastar ett nät över en rad olika produkter som är kompatibla med den. Vilka produkter en plattform är kompatibel med beror dels på vilka kommunikationsprotokoll den har stöd för (en fråga om hårdvara) samt hur många av produkterna inom dessa kommunikationsprotokoll den kan kommunicera med (en fråga om mjukvara).

Bara för att man pratar samma språk behöver man inte förstå varandra

En styrenhet hos en plattform kan ha hårdvara som möjliggör kommunikation över kommunikationsprotokoll som tex WiFi, ZigBee och Z-Wave. Vissa kommunikationsprotokoll är mer låsta än andra och det är då plattformens mjukvara som avgör vilka produkter hos dessa kommunikationsprotokoll som är kompatibla med plattformen.

Exempelvis är produkter inom Z-Wave oftast kompatibla med varandra och då räcker det med support för detta protokoll för att man ska kunna använda andra Z-Wave produkter*. Produkter baserade på WiFi är inte alls lika kompatibla och kan därmed eventuellt inte kommunicera med varandra om de inte är på samma plattform som tex Kasa eller HomeKit.

Viktigt att veta! Bara för att två produkter använder samma kommunikationsprotokoll, tex ZigBee, betyder det inte att de automatiskt kan kommunicera med varandra – även om man har en styrenhet emellan! Det är styrenhetens mjukvara och konfiguration som avgör det.

Måste alla ens smarta produkter använda samma protokoll, tex Z-Wave?

Man behöver absolut inte bygga sitt smarta hem kring ETT visst kommunikationsprotokoll, tex Z-wave, det är inte ens att föredra. Olika kommunikationsprotokoll har olika fördelar och nackdelar. Exempelvis är 433 MHz billigt men saknar tvåvägskommunikation så man kan inte få bekräftelse att tex en lampa tänds. Man kan inom samma plattform och smarta hem alltså ha kontakter som använder 433 MHz, sensorer som använder Z-Wave och lampor som kommunicerar med WiFi – utan några som helst problem om ens styrenhet stöder dessa protokoll.

Notera dock att varje given styrenhet har ett begränsat antal protokoll den använder, vissa har tex bara 433 MHz och Z-Wave och då måste förstås alla produkter i ens nätverk använda dessa protokoll för sina sändare och mottagare.

Hur vet man om en produkt är kompatibel med en viss plattform eller protokoll?

Om man då har en plattform som stöder en massa olika protokoll. Hur vet man då vilka produkter inom dessa protokoll som stöds i plattformens mjukvara? Det är inte alltid så lätt att veta i förväg och att en produkt “stöds” betyder inte att den kan utnyttjas till 100%. Ett exempel är att om du tex kan koppla in din värmepump in i din plattform kanske du kan läsa av och justera temperaturen men du kan inte ändra fläkthastigheten på värmepumpen. Den stöds, men inte helt.

Det finns egentligen fyra olika sätt att ta reda på om en produkt stöds av din plattform.

1. “Kompatibel med…”-etikett på produktkartongen

I vissa fall har produkten en rad etiketter där man anger vilka (stora) plattformar den är kompatibel med. Exempelvis kan en väderstation vara “Kompatibel med Apple HomeKit”, vilket betyder att Apple HomeKit kommer hitta den och kan lyssna på signalerna därifrån – och därmed också använda sig av dem! Det betyder inte att produkten inte kan kopplas upp till andra plattformar, det är bara inte någon garanti för det.

Det är dock egentligen bara Apple HomeKit, Philips Hue och några till som är såpass stora och välkända plattformar att man hittar en märkning som dessa på produkterna. Man ser för övrigt ofta också att en produkt är kompatibel med Google Assistant eller Alexa, vilka egentligen också är plattformar men framförallt produkter som agerar som ett gränssnitt (röststyrning) för smarta hem.

2. Lista över kompatibla produkter på plattformens webbsida

De allra flesta plattformarna har en lista på sin webbsida där man kan se, och söka, efter produkter. Där kan man se om en specifik produkt finns angiven och att man således garanterar att den kan hittas av plattformen. Dessa listor är dock inte kompletta då man med hjälp av plugins ibland kan inkludera många fler produkter!

3. Sök i appen efter produkten

Om du har appen för plattformen kan du ofta gå in och aktivt söka efter produkten i appen. I vissa fall kan det krävas att du laddar ner en specifik plugin för just den tillverkaren. Kan du hitta produkten där är det sannolikt att du kan utnyttja produkten i din plattform.

4. Kolla upp det själv

Kan du inte ta reda på det med ovanstående metoder så får du försöka söka efter informationen på lite andra sätt:

  1. Läs produktbeskrivningen (på flera olika butiker). Där står det oftast vilka plattformar produkten är kompatibel med och som därmed garanteras. Det står också vilket kommunikationsprotokoll som produkten använder (vilket åtminstone ger en fingervisning om det är möjligt att koppla in produkten i sitt system). Använder produkten Z-Wave och din styrenhet inte gör det (tex AppleTV) så vet du att du inte kommer kunna använda den!
  2. Fråga vår kundsupport. Vi erbjuder fri teknisk support så att du kan känna dig alltid trygg att handla av oss på m.nu och säker att dina produkter passar ihop. Du kan maila oss på info@m.nu.
  3. Googla! Tex “Fibaro wall plug kompatibelt med xxx” där XXX är plattformen eller styrenheten du använder. Prova också att googla på engelska! Du lär hitta svar i bloggar, på forum och hos tidningar som gjort tester av produkten.
  4. Besök tillverkarens hemsida. Oftast finns det en hel del kompatibilitetsguider hos de flesta tillverkare.
  5. Fråga själv i forum på nätet och på sociala medier, tex Facebook – Du kan antingen rikta dig till forum som rör den plattform du har eller forum som rör produkten/tillverkaren för den produkten du vill köpa. Läs mer här.
  6. Utnyttja ångerrätt och nöjdhetsgarantier – Saker man köper på nätet kan du returnera inom 14 dagar och det går jättebra att skicka tillbaka din vara till oss på m.nu om den inte motsvarar dina förväntningar. På så sätt kan du testa och se om produkten kan inneslutas i ditt smarta hem på det sätt du vill.

Produkter och plattformar – Vem anpassar sig till vem egentligen?

Hur kommer det sig att vissa produkter är kompatibla med vissa plattformar och inte andra kan man fråga sig. Det beror lite på var i hierarkin en plattform befinner sig och hur plattformen är utformad.

Vissa (mindre) plattformar är skapade för att “fånga in” så många produkter som möjligt och anpassar ständigt sin egen mjukvara för att kunna inkludera nya produkter. Vissa gör det för praktiskt taget alla* protokoll (jag kallar dessa plattformar för “paraply-plattformar”, exempel är Homey, Animus Home och Vera) och andra gör det för några utvalda protokoll (exempelvis Telldus). Många av dessa plattformar har API:er som ger möjligheten för utvecklare att själva skapa plugins till plattformen för att ständigt kunna inkludera nya produkter och plattformar. Läs mer om paraply-plattformar här.

Stora plattformar, med stora varumärken i ryggen, förlitar sig istället på att andra ska anpassa sig till dem, tex Apple HomeKit. Att vara HomeKit-kompatibel ger produkten fördelar i form av en viss kvalitetsstämpel, ökad användbarhet och en större marknad. Dessa stora plattformar har istället API:er som är till för produkttillverkarna att anpassa sig till dem.

Andra plattformar kör sitt eget race och har egna produkter som oftast är tillräckliga att basera ett smart hem på. De kan ha kompatibilitet med andra produkter, tex genom att använda Z-Wave, och/eller vara kompatibla med andra plattformar men kan varken räknas till de anpassningsbara plattformarna eller de riktigt stora. Exempel på såna nischade eller varumärkesspecifika plattformar är IKEA Home eller Nexa.

Var börjar man? Hur ska man förhålla sig till allt detta?

Du kan börja med att slappna av. Att det finns konkurrerande plattformar och bristande kompatibilitet behöver inte nödvändigtvis ha så stor påverkan på hur du använder ditt smarta hem. De allra flesta plattformar är kompletta nog i sitt produktutbud för att bygga ett smart hem – du kommer långt med en plattform. Efter ett tag kan du dock stöta på nya utmaningar eller brister i din plattform och då kan du alltså behöva expandera med ytterligare en plattform.

Att du expanderar med ytterligare en plattform innebär i praktiken att du behöver skaffa en till styrenhet. Är denna styrenhet kompatibel med din föregående plattform kan dess produkter inneslutas i din gamla plattform och du kan dessutom fortsätta använda den appen du är van vid (läs mer om det nedan).

Annars får du använda de olika plattformarna parallellt och styra dem med olika appar. Produkterna kan då inte kommunicera med varandra eller automatiseras tillsammans men det behöver inte vara hela världen. Alla produkter i huset behöver inte kunna kommunicera med varandra! Din värmepump har förmodligen väldigt lite att säga till din mikrovågsugn 🙂

Utöka din plattform med produkterna från en annan (kompatibel) plattform

Det är alltså fullt möjligt att kombinera vissa plattformar och styrenheter med varandra för det är inte bara enkla produkter som smarta lampor som är kompatibla med plattformar. En styrenhet/plattform kan också vara kompatibel med en annan plattform. Det betyder då att ens primära plattformen kan “fånga in” denna plattform och produkterna som den i sin tur är kompatibel med.

Exempelvis är Homey kompatibel med HomeKit vilket betyder att HomeKit kan använda styrenheten Homey som en brygga och då använda sig av alla produkter Homey har i sitt nätverk – vilket är positivt för både HomeKit och Homey. Det omvända gäller dock inte, att Homey kan innesluta HomeKit! Kompatibiliteten är alltså hierarkisk och ensidig.

Exempel:

Säg att vi utgår ifrån Apple HomeKit som primär plattform och Apple TV som styrenhet för ens smarta hem. Apple TV har tex inte stöd för Z-Wave så det går inte att inkludera Z-Wave produkter som exempelvis smarta lampor från Cleverio.

Styrenheten/plattformen Homey har dock stöd för Z-Wave och denna produkt och är dessutom “uppåt” kompatibel med Apple HomeKit. Genom att köpa en Homey styrenhet och inkludera lamporna kan man då komma åt dem med Apple HomeKit och därmed också inkludera dem i HomeKit:s automatiseringslogik mm.

Men hur ska man välja vilken plattform man ska ha som primär då?

Välja primär plattform – eller åtminstone en plattform att börja med

Du behöver egentligen inte välja en primär plattform för evigt utan det handlar mer om en plattform du använder mer än de andra. En primär plattform bör då vara en plattform som har en applikation du gillar och som många andra plattformar är kompatibla med, en plattform som med andra ord är lite högre i hierarkin och inte alltför nischad.

Man kan utgå ifrån en plattform och ett varumärke du tror dig dels komma att använda mer än något annat och då framförallt produkter du tror dig kommer vilja koppla samman. Använder du iPhone, Mac och Apple TV kommer du förmodligen bespara dig vissa problem om du också köper Apple HomeKit-kompatibla produkter. Vet du om att du kommer vilja välja och vraka bland produkter kommer du förmodligen behöva en allround-styrenhet och en paraply-plattform. Mer om detta nedan.

I mellansegmentet finns också bland annat det prisvärda svenska systemet Telldus, med TellStick som styrenhet, som kan styra en lång rad olika produkter från olika varumärken med kommunikationsprotokollen 433 MHz och Z-Wave/Z-Wave Plus – protokoll som populära styrenheter såsom Apple TV, Google Home och Amazon Echo inte kan nyttja. Dessa styrenheter (TellStick och Google Home tex) kompletterar varandra rätt bra, och det är fullt möjligt att inkludera Telldus Live! i tex Google Assistant och på så sätt komma åt dina billigare Z-Wave elkontakter med din Google Home!

Ett bra sätt att börja är att försöka förstå i vilken utsträckning du kommer att bygga ut ditt hem med smarta produkter. Ju fler produkter du planerar att integrera i hemmet, desto viktigare blir valet av plattform och att du är konsekvent med kompatibiliteten, tex bara köper Google Home-kompatibla produkter. Annars kan du som sagt oftast utöka plattformen med en brygga till en annan plattform.

Kan man styra hela hemmet med en app?

Har du ett smart hem som enbart är baserat på en plattform räcker det såklart att bara använda den tillhörande appen. Om du har mer än en plattform hemma lär du dock behöva ha samtliga appar nedladdade men du kan rent teoretiskt styra hela hemmet med en och samma app – eller bara med rösten om du har en smart högtalare.

Det är såklart mest praktiskt att bara använda en app, framförallt på grund av logikstyrningen för hemautomatisering. Du har en app som styr vad som ska hända när, tex när utebelysningen ska tändas, vad som ska hända när någon kommer hem och så vidare. Du kommer sannolikt också kunna använda en och samma app för majoriteten av allt du gör i hemmet, framförallt om du fokuserat på en plattform för huset.

Däremot finns det specialfunktioner som följer med varje app som gör att du förmodligen aldrig kommer ifrån att behöva använda olika appar. Du kanske vill ställa in specifika färgscheman med dina Philips Hue-lampor, kunna läsa av någon specifik sensor som bara går att läsa av med Telldus Live!. En generisk app som tex “Hem” från Apple kommer man långt med men det finns ibland detaljer man enbart kan styra med originalappen.

Vilken plattform för smarta hem är bäst?

Tyvärr är det rätt knepigt att jämföra olika lösningar för de är alla olika i utformning, ambition, nisch och användning. Det är tex långt ifrån alla som själva definierar sina system som “plattformar” då det egentligen mest handlar om vad styrenheten (och dess mjukvara) klarar av. Läs mer om detta under artikeln om plattformar.

Man kan dock utvärdera en plattform utifrån följande:

  • Hur många, och hur attraktiva, produkter som plattformen är kompatibel med.
  • Hur många, och vilka, kommunikationsprotokoll plattformens styrenhet klarar av.
  • Hur lätthanterlig applikationen (oftast app) är
  • Huruvida plattformens produkter är kompletta för att bygga smarta hem utifrån – eller om den är nischad för en viss typ av produkter?
  • Huruvida det finns stöd för automatiseringslogik och scenarion i appen och hur lätt det är att skapa denna logik.
  • Hur kompatibel plattformen är med andra plattformar. Det vill säga om plattformen kan föras in under en annan plattform eller om den lever i en låst tillvaro.
  • Om plattformen är kompatibel med välkända digitala, röststyrda assistenter som tex Google Assistant.
  • Om plattformen har ett API och en aktiv bas av utvecklare som lägger till nya produktkompatibiliteter.
  • Hur väl anpassad plattformen är till ens eget land och de standarder som är vanliga här.
  • Hur stabil och funktionsduglig dess styrenhet är (tex om den buggar, måste startas om med jämna mellanrum)
  • Hur välkänt och stabilt företaget är. En risk finns att företaget går i konkurs och att appen slutar uppdateras och man blir fast i ett system som är utdött.
  • Priset på styrenheten (eller styrenheterna) och produkterna inom plattformen

Vilken plattform som är bäst är rätt så subjektivt för dina egna behov och budget. En paraply-plattform är väldigt anpassningsbar och gör dig framtidssäkrad men styrenheterna för dem kan vara dyra. HomeKit kan vara bekvämt då det är supertydligt vilka produkter som funkar och inte funkar men då är produkterna oftast dyra.

OBS! I dagsläget ligger Google rätt långt efter Apple och andra plattformar inom smarta hem och framförallt när det gäller hemautomation. Googles applikationer har tex ingen logik för automatisering i hemmet och man kan inte avläsa sensorer – något som man kan i Apples “Hem”-app.

Googles smarta hem bygger istället mycket på röststyrning – där de ligger i framkant. Apples HomePod är inte i närheten av lika populär.

När du läst denna del nu så har du förhoppningsvis kommit fram till huruvida du vill satsa på en viss plattform och kanske i såna fall också vilken. Du har kanske också insett att det inte kommer spela så stor roll för dig om du har flera olika plattformar hemma parallellt. Det är dags att gå vidare och se vilka produkter du kan tänkas behöva till ditt smarta hem vilket del 3 handlar i guiden om.